Als ik een a-politieke partij opricht, zou je er dan op stemmen?

Programma wordt opgesteld door expert panels met daarin mensen uit de praktijk, gericht op objectieve voorlichting van de kiezers, geen politieke spelletjes, geen verzuilde basis (religie, vrijheid, dieren, etc), een OPEN partij waar iedereen welkom is en waar "het volk" het programma bepaald? En zo ja, heb je een suggestie voor een naam? (bijv. "A2012" of zo...)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Grappig, ik zit zelf met een vergelijkbare vraag. Ik denk bovendien dat de maatschappij erg is veranderd en de politiek er te langzaam op aanpast.

Er is al een a-politieke stroming, echter weet ik niet of je idee hiermee vergelijkbaar is of niet (zie bron). Ik heb het niet doorgelezen.

Helaas zal het niet werken om 'geen politieke spelletjes' te spelen. Daarvoor is het politiek.

Ik ben wel van mening dat een goede partij die ook echt doet wat de partij zegt er nog niet is.

Dit zou overigens ook alleen en het beste werken, wanneer er een gehele kentering van het systeem komt. Zodra een bestaande partij samen gaat werken krijg je 'waar je mee omgaat' wordt je besmet.

Ik zou persoonlijk liever deelnemen aan zo'n partij dan erop stemmen. Ik denk ook dat de nieuwe generatie liever zelf onderdeel van de keuzes uitmaakt, dan ze aan anderen overlaat.

Voor men een nieuwe partij gaat opzetten, moet men goed het doel en doelgroep voor ogen nemen. Zelf vinden dat iets nodig is, is niet automatisch dat wat nodig is. Expert Panels kunnen snel hoog opgeleiden zijn, die dichter in de buurt komen van de huidige politieke ideeën, daarentegen de lager opgeleiden soms verder van de realiteit (dit is niet denigrerend bedoeld, slechts generaliserend naar bevolkingsinteresse).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

zo een partij zal de belangen veel minder goed vertegenwoordigen. Je zou kunnen zeggen dat de a-politieke partij simpelweg 2e kamer is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik ga meestal voor de b-politieke partijen. Ze zijn vaak minstens even goed en je betaalt niet zo voor de merknaam
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er is toch al een partij waar het volk het programma zou maken.(TON) en die is nu niet echt succesvol. Maar dat is niet een a-politieke partij dus wat jij voorstelt echt een a-politieke partij zou ik misschien wel op stemmen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou er waarschijnlijk niet op stemmen, want ik vind dat ik wel bij een soort 'zuil' hoor: nl. veel meer aan natuurbehoud / (leef)milieuverbetering doen dan wat de gemiddelde Nederlander wil. Ik neem aan dat je 'gemiddelde experts' wilt hebben in die panels. Ik denk dat ik 't duidelijk groener wil hebben dan die gemiddelde experts. Het is trouwens een uitermate lastig probleem om objectieve experts te vinden c.q. objectieve voorlichting te geven. Ik denk zelfs dat 't onmogelijk is.

Wat je roept lijkt een trouwens een heel klein beetje op TON. Maar da's totnutoe alleen maar gebakken lucht en wat populistisch gebrul (dat laatste kregen velen pas door toen er lange tijd gewoon niks uit rolde).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ter info: vaak lees ik niet eerst de reacties van de anderen. Zo ook nu niet. Dat doe ik dan bewust niet, om een onafhankelijker antwoord te geven. Nu pas zie ik dat che 't ook over TON had. Da's dus toeval :).
Ik vraag me trouwens af of een a-politieke politieke partij niet een Contradictio in terminis is.
Nee, en als je het dan toch wilt doen dan kan je beter geen experts kiezen, dit is vrij vergelijkbaar met de huidige partijen. Je zou dan beter de leden kunnen laten stemmen. Bijvoorbeeld dat ze over ieder punt een via internet hun voorkeur doorgeven.

En een naam, Partij 42?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"expert panels met daarin mensen uit de praktijk, gericht op objectieve voorlichting van de kiezers"

*huiver*

Wat jij wilt, is al eerder geprobeerd. Het resultaat is een inmiddels zeer politieke partij met in theorie radicale interne democratie (one man one vote). In de praktijk doet die partij net zo goed mee aan machtsspelletjes, en heerst er zowel intern als extern wat ik een 'cultuur van weldenkendheid' noem: de 'objectieve voorlichting' aan leden en kiezers is bij nadere beschouwing een betuttelend ideologisch verhaaltje dat neerkomt op "als je niet dezelfde mening hebt als ik, heb je het blijkbaar niet goed begrepen."

Virtueel duimpje voor de eerste die direct weet over welke partij ik het heb. ;-)